تحقیقات بازاریابی چابک
چهارشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۷، ۰۷:۱۷ ق.ظ
تحقیقات بازاریابی چابک یک هدف اصلی دارد: «دقیقترین شناخت کاربردی ممکن از بازار و مشتری»
برای به دست آوردن چنین شناختی(به غیر از تحقیقات بازار تجاری که امروزه متأسفانه بسیار باب شده است.) تنها یک راه دیگر وجود دارد:
اگر هزینهها، زمان و شرایط به شما اجازۀ مستندکردن و جمعبندی آن را داد، شما در بازارِ هدفِ خود به شناخت نسبتاً خوبی رسیدهاید، اما با هزینۀ خیلی زیاد. شاید در آن زمان، کسبوکار یا منابعی باقی نماینده باشد که بخواهید از نتیجه تجربه و دستاورد خودتان استفاده کنید.
نکات مهم در تحقیقات بازاریابی چابک
نیازسنجی و تحلیل بازار
صنعتی که در آن فعال هستید.
[بازاری که در آن تجارت میکنید]
بررسی نیاز مشتریان
مشتری بهترین منبع اطلاعات محصول.
[از مشتری میپرسیم]
بررسی وضعیت رقبا
یک بازار پر رقابت، یک میدان جنگ.
[پیروز این میدان باشید]
تحلیل وضعیت برند
دقیقا کجای ذهن مشتری هستید؟
[میخواهید کجا باشید؟]
تحقیقات بازاریابی چابک در مجموع به شما نشان میدهد که:
- چرا هزینههای تبلیغاتی منجر به فروش محصول و توسعۀ کسبوکار نمیشود؟
- آیا بازار به محصولات ما نیاز دارد؟
- آیا مشتریان محصولات یا خدمات ما را دوست دارند؟
- وضعیت قیمتهای ما در مورد محصولات خاص چگونه است؟
- بهترین و منصفانهترین قیمت را چه کسی دارد؟و برچه اساس؟
- وضعیت رقبا چگونه است؟
و... .