دانشجوی همیشگی مدیریت

اکوسیستم استارتاپی و عناصر آن

پنجشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۳۸ ب.ظ
اکوسیستم استارتاپی و عناصر آن

💢 چرا اکوسیستم استارتاپی؟
یک زیست‌ بوم جانوری شامل عناصری است که مجموعه آن‌ها و ارتباط بین شان را اکوسیستم می‌ نامند. این عناصر درباره جانوران شامل جنگل، رودها، سایر جانوران، گیاهان و آب‌ و هواست. همه عناصری که روی حیات آن جانور موثرند و به ادامه زندگی او کمک می‌ کنند. درباره استارتاپ‌ ها نیز از همین رو واژه اکوسیستم بیان می‌ شود چرا که دقیقاً بناست عناصر و بازیگرانی که به استارتاپ‌ها و حیات آن‌ ها کمک می‌ کنند و ریسک آن‌ها را کاهش می‌ دهد اشاره کند.

💢 اضلاع زیست‌بوم نوپاها
زیست‌بوم مناسب برای شکل گیری و بالندگی نوپاها، متشکل از مجموعه‌ ای از عناصر و اضلاع است که بدون آنها نمی‌ توان به ارتقای وضعیت کشور در این حوزه امیدی داشت. که دست کم ۶ ضلع دارد:

➊ سمن‌ها
• NGO’s
➋ دانشگاه‌ها
• Universities
➌ مراکز سرمایه‌گذاری 
• Investors
➍ رسانه‌ های اطلاعاتی 
• Information brockers
➎ مراکز رشد و شتاب دهنده‌ها
• Accelerators & incubators
➏ موسسات عمومی و دولتی مرتبط
 • Public & Government Institute’s

💢 مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهندۀ اکوسیستم
فعالیت این مراکز با رویکرد فعال‌سازی فضای کسب و کارهای نوپا، مکمل و پوشش دهنده یکدیگر بوده و به افزایش ثمردهی تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه کمک می‌کند. مهم ترین عناصر آن عبارتند از:

• دسترسی به سرمایه
• دسترسی به مشتریان
• دسترسی به استعدادها
• دسترسی به ایده‌های بزرگ

💢 بازیگران کلیدی
➊ کارآفرینان
 برای راه‌ اندازی و اجرای پروسه‌ های کسب‌ و کار، به تیم‌ های مجرب نیاز داریم. تیم‌ هایی که مجموعه‌ ای از مهارت‌ های ضروری (از بازاریابی گرفته تا استراتژی و تکنولوژی) را دارا باشند.

➋ منتورها یا مربیان
کارآفرینان باید بتوانند سؤالات خود را از مربیان با تجربه‌ ای بپرسند که به آن‌ ها کمک می‌ کنند. بدین‌ ترتیب آنان از اشتباهاتی که دیگران پیش از آن‌ ها مرتکب شده‌ اند، پرهیز می‌ کنند.

➌ سرمایه‌گذاران
 این گروه در قالب سرمایه‌ گذاران فردی، شبکه‌ های سرمایه‌ گذاری، شرکت‌ های وی‌سی، بنگاه‌ های خصوصی، دفاتر خانوادگی، سازمان‌ ها یا سایر منابع تأمین مالی ظاهر می شوند.

➍ انکوباتورها
این گروه تمام پیش‌ نیازهای رشد، از فضاهای دفاتر کاری گرفته تا برنامه‌ های رسمی شتاب‌ دهنده‌ های استارتاپی و همچنین برنامه‌ های جامع آموزشی را برای متقاضیان فراهم می‌ کند. 

➎ دانشگاه‌ها
بسیاری از ایده‌ های بزرگ کسب‌ و کار، از پژوهش‌ های دانشگاهی حاصل می‌ شود. در این مرحله باید پروسه‌ تکنولوژیکی سالم و مؤثری برای انتقال این ایده‌ ها به فضای کسب‌ و کار وجود داشته باشد. 

➏ شرکت‌ها
شرکت‌‌های بزرگ با روش‌‌های مختلف خود را اثبات می‌ کنند. مثلاً روی پروژه‌ های مختلف سرمایه‌ گذاری می‌ کنند، با شرکت‌ های دیگر همکاری می‌ کنند و گاهی مشتریان بالقوه‌ استارتاپ‌ها می‌ شوند. 

➐ انجمن‌ها / رویدادها
در هر شهر گروه‌ های زیادی به حرکت اکوسیستم کمک می‌ کنند. برخی از آنها عبارتند از:
• اتاق‌‌های بازرگانی
• انجمن‌ های وی‌سی
• انجمن‌های تجاری صنعتی
• گروه‌‌ های توسعه اقتصادی
• گروه‌های شبکه‌ های کارآفرینان

➑ دولت
در سطوح شهر، ایالت و منطقه‌، دولت نقش مهمی در اکوسیستم استارتاپی بعهده دارد. مثلاً می‌ توانند با تصویب تخفیف‌ های ویژۀ مالیاتی به آنها انگیزۀ بیشتری برای فعالیت بدهند. 

➒ ارائه‌دهندگان خدمات
حسابداران، استعدادیاب‌‌‌ها، وکلا، بانک‌ها، مسئولین منابع انسانی و مشاوران در این گروه هستند. هرچه تجربۀ گروه در همکاری با استارتاپ‌ ها بیشتر باشد، کمک مؤثرتری در تقویت اکوسیستم می کنند.

🔚 سخن آخر
یک اکوسیستم برای رسیدن به اهدافش نیازمند تعامل سازنده بین استارتاپ‌ ها و شرکت‌ های بزرگ است. شکل گیری فضای کسب و کارهای نوپا و رشد سریع و موفق یک استارتاپ، به وجود نهادهای سرمایه‌ گذاری وابسته است که منطق و ریسک چنین نوع کسب و کاری را درک کنند و چابکی، سرعت عمل و آمادگی لازم برای تعامل با چنین مجموعه هایی را داشته باشند.
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۲۰
دانشجوی همیشگی مدیریت

مدیریت کسب و کار

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

استفاده از مطالب این وبگاه با ذکر منبع یا با دریافت اجازۀ نویسنده اخلاقی و مجاز است؛ کپی‌رایت© در کشور من معنایی ندارد؛ با وجدان و اخلاقتان تصمیم بگیرید!

پیوندها