دانشجوی همیشگی مدیریت

سیستم پشتیبان تصمیم DSS در منابع انسانی

دوشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۷، ۰۶:۱۴ ق.ظ
💢 مقدمه
این سیستم ها منابع انسانی (آگاهی های فردی) را با قابلیت های کامپیوتری ترکیب می کنند تا باعث ارتقاء کیفیت تصمیم گیری خصوصاً در مورد مسائل نیمه ساخت یافته شوند. سیستم پشتیبان تصمیم گیری یک سیستم اطلاعاتی کامپیوتری دوطرفه‌ (Interactive) است که انعطاف پذیر و اختصاصی برای پشتیبانی حل یک مسئله غیرساخت یافته مدیریتی استفاده می شود.

💢 تاریخچه سیستم پشتیبان تصمیم
سیستم پشتیبان تصمیم DSS اولین بار در سال ۱۹۷۰ توسط little مطرح شد. از بدو ظهور ایده تصمیم گیری به کمک کامپیوتر در انستیتو تکنولوژی کارنگی “CARNEGIE” تا به امروز، تعاریف متعددی برای DSS پیشنهاد شده است. این تعدد تعابیر تاحدودی به سیر تکاملی این رویکرد بازمی گردد. تعاریف اولیه بیشتر بر قابلیت DSS درحل مسائل نیمه ساختاریافته تمرکز داشته اند و تعاریف بعدی اجزای اصلی سیستم و فرایند طراحی آن را موردتوجه قرار داده اند. 

💢 تعریف DSS
• Decision support system
سیستم DSS از طریق مدل سازی به تجزیه و تحلیل مسایل می پردازد. راه حل ها را اولویت بندی کرده و در پایان یک راه حل را پیشنهاد می کند. این سیستم در سطوح میانی و عالی سازمان و در تصمیمات غیر ساختاری یا نیمه ساختاری به کار گرفته می شود.

💢 ارتباط DSS با سایر سیستم‌ها
بعد از استقرار MIS در سازمان می توان از سیستم های گزارشات مدیریت MRS، سیستم پشتیبان تصمیم گیری DSS و سیستم اطلاعات مدیران ارشد EIS  بهره مند شد. مجموعه ای از برنامه ها و داده های مرتبط بهم که برای کمک به تحلیل و تصمیم گیری طراحی می شوند. کمک این گونه سیستم ها در تصمیم گیری بیش از سیستم های مدیریت اطلاعات (MIS) یا سیستم های اطلاعات اجرایی(EIS) است.

💢 اهداف DSS
این سیستم ها دارای یک بانک اطلاعاتی متشکل از دانش موجود درباره ی موضوع و یک زبان که برای فرموله کردن مسائل و پرسش بکار می رود و یک برنامه مدل سازی برای آزمایش تصمیمات ممکن هستند.هر سیستم پشتیبان تصمیم گیری دستیابی به سه هدف اصلی را دنبال می کند:
➊ کمک به مدیر برای تصمیم گیری در مورد مسائل نیمه ساخت یافته.
➋ پشتیبانی تصمیم گیری انجام شده توسط مدیر و نه جایگزینی آن.
➌ بهبود کارائی تصمیم گیری و توجه بیشتر به اثر بخشی آن.
 
💢 اجزای DSS
➊ بانک مدل ها
➋ بانک اطلاعاتی 
• 2-1  داده های خارجی
• 2-2  داده های داخلی
➌ سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی
➍ سیستم مدیریت مدل ها
➎ نرم افزار مدیریت

💢 فرآیند DSS
یکی از مهم ترین سیستم های اطلاعاتی است که مدیران رده بالای هر سطح سازمان را در امر تصمیم گیری و هدایت سیستم، یاری می کند. DSS پشتیبان، تصمیم گیری های مدیر است و تصمیم گیری نهایی با مدیر است:
الف: Data Analysis     
ب:  Data Mining      
ج:  Intelligent Agent

💢 دلایل استفاده از DSS
➊ محاسبه سریع
➋ غلبه بر محدودیت‌های انسانی تصمیم‌گیری
➌ افزایش قدرت حل مسئله
➍ کاهش هزینه
➎ پشتیبانی فنی و محاسبه تصمیمات پیچیده‌
➏ پشتیبانی و افزایش کیفیت تصمیم
➐ کنترل فشار رقابتی تصمیم گیری

💢 هدف اصلی DSS
هدف اصلی ایجاد یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری برای کمک به زمان بندی تولید خط مونتاژ نهایی است به نحوی که تصمیم گیرنده بتواند امر هماهنگی تمامی اجزای کارخانه را طوری انجام بدهد که:

➊ از موجودی انبارها بتواند یک برنامه تولیدی استخراج نماید. 
➋ از موجودی جریان ساخت و انبار محصول نیمه ساخته بهترین استفاده را بکند.
➌ بازخورهای لازم جهت تعیین بهترین برنامه خطوط مونتاژ ارائه دهد.
➍ پیشنهاد سفارشات جدید برای خط تولید را رد یا قبول نماید.
➎ در مقابل حوادث برهم زننده برنامه ریزی تولید واکنش نشان دهد.

💢 زیر سیستم های  DSS
➊ زیرسیستم مدیریت داده:  
شامل پایگاه داده و سیستم مدیریت پایگاه داده.
➋ زیر سیستم مدیریت مدل(MBMS):
مدلهای کمی با قابلیت تحلیلی سیستم.
➌ زیرسیستم دانش: 
برای پشتیبانی از هر زیرسیستم دیگر.
➍ سیستم رابط کاربر: 
برای ارتباط با کاربر و گرفتن دستورات از او.

🔚 سخن آخر
از آنجا که نظام‌ های پشتیبان تصمیم به دنبال پشتیبانی فردی از تصمیم‌ های خاص هستند، بنابراین یک مفهوم با محتوای آزاد می‌ باشند که برای افراد گوناگون مفهوم مختلفی دارند. نظام‌ های پشتیبان تصمیم نیز مانند نظام‌ های اطلاعات مدیریت و سایر فناوری‌ های مرتبط با آن اصطلاحاتی هستند که برای آن معانی و مفاهیم متفاوتی را در نظر می‌ گیرند و تعریف واحد و پذیرفته شده‌ ای برای آنها وجود ندارد.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۱۷
دانشجوی همیشگی مدیریت

مدیریت سرمایه انسانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

استفاده از مطالب این وبگاه با ذکر منبع یا با دریافت اجازۀ نویسنده اخلاقی و مجاز است؛ کپی‌رایت© در کشور من معنایی ندارد؛ با وجدان و اخلاقتان تصمیم بگیرید!

پیوندها