دانشجوی همیشگی مدیریت

برای اینکه اطلاعاتی در رابطه مسائل عمومی و سطحی پیدا کنید گوگل خیلی خوب می‌تواند به شما کمک کند. اما اگر برای نوشتن مقاله‌یتان به دنبال مقاله‌های مجلات علمی هستید و یا می‌خواهید بدانید در مقالات علمی در رابطه با یک موضوع خاص چه بحثی شده است، اینجا دیگر گوگل نمی‌تواند زیاد به شما کمک کند. گوگل برای پاسخ به این نیاز محققان، گوگل اسکالر طراحی کرده است.

گوگل اسکالر با نمایه‌ کردن بسیاری از پایگاه‌های علمی که شامل مقالات آنلاین داوری شده هستند، راهی کارا برای تحقیق  گشوده است.

گوگل اسکالر می‌داند با محققان سر و کار دارد، پس برای پاسخ دادن کامل‌تر به نیازهای‌شان، مجموعه ابزارها و گزینه‌هایی مثل تعیین میزان استناد به مقالات و نوشته‌های علمی، نمایش اطلاعات کتاب‌شناختی، نشان‌دادن مقالات مرتبط فراهم آورده است تا محققان کاملا از گوگل اسکالر راضی باشند.

در اینجا نحوه‌ کار کردن با این پایگاه نمایه ساز مقاله‌های علمی را شرح می‌دهم.

وارد شدن به گوگل اسکالر و جستجو
برای استفاده از این موتور جستجوی علمی کافیست به آدرس گوگل اسکالر بروید. با رفتن به این آدرس با صفحه‌ای مانند صفحه‌ی جستجوی گوگل مواجه می‌شوید. یک صفحه‌ی ساده، جذاب و کامل که در پایین صفحه‌اش با خط سبز نوشته : روی شانه‌های غول‌ها بایستید. جمله‌ی بسیار عالی که به شما نوید موفقیت‌های خوب را می‌دهد.

برای استفاده‌ی کامل از خدمات گوگل حتما در گوگل ثبت نام کنید. با ثبت‌نام در گوگل اسکالر، خیلی گزینه‌های بیش‌تری به دست می‌آورید.

خوب حالا موضوعی که درباره‌اش نیاز است تحقیق کنید و مقاله بنوسید را در جعبه‌ جستجو بنوسید. برای مثال من می‌خواهم یک مقاله در رابطه با مدیریت بازرگانی بنویسم. می‌توانم این عبارت را در این جعبه بنویسم تا مقالات برای من بازیابی بشود. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید شیوه‌ی جستجوی‌تان است. قبل از اینکه اصلا کاری بکنید، نگاهی به موضوعتان بیندازید و ببینید واقعا دنبال چه چیزی هستید با اینکه در ابتدا ممکن است واقعا دقیق ندانید چه می‌خواهید اما کمک بسیار بزرگی به شما در پیدا کردن مقالات مرتبط می‌کند.

عبارت‌ها و کلماتی که می‌توانند به جای هم قرار بگیرند را در نظر بگیرید و به این فکر کنید که نویسندگان مقالات ممکن است از چه کلید‌واژه‌هایی در مقالات خودشان استفاده کنند. برای مثال ممکن است به جای مدیریت بازرگانی، بعضی نویسندگان از مدیریت دولتی استفاده کنند. همچنین ببینید که می‌خواهید مقالاتتان در چه بازه‌ی زمانی باشد، یک‌سال گذشته، دوسال گذشته و یا بین سال‌های مختلف. و گزینه‌ دیگری که باید به آن فکر کنید این است که چه نوعی از مقالات می‌خواهید، دنبال مقاله‌های منتشر شده در مجلات هستید و یا گواهی‌نامه‌ها و اسناد قانونی را می‌خواهید. این نکات، بسیار در جستجوی موفق شما تاثیر گذار است.

با اینکه گوگل اسکالر مقاله‌های فارسی بسیار زیادی را از پایگاه‌های مختلفی نمایه می‌کند، اما با حستحوی متن‌تان به انگلیسی، احتمالا می‌توانید مقالات انگلیسی بهتری بیابید.

بخش‌های صفحه نتایج گوگل اسکالر
صفحه نتایج جستجو کلا چهار قسمت است. قسمت بالا، پایین جعبه‌ جستجو که نوشته About 2,970,000 results تعداد نتایج بازیابی شده را بیان می‌کند. قسمت خود مقالات و دو قسمت سمت راست و چپ مقالات که هر کدام‌شان را توضیح داده می‌شود.

متنی که با خط آبی پر رنگ در بالا سمت راست نوشته شده است، عنوان مقاله است.

نوشته‌ سبز رنگ زیر عنوان، اطلاعات کتاب‌شناختی را ارائه می‌دهد که به ترتیب به شکل: نام خانوادگی، نام نویسنده، نام مجله، سال انتشار، نام ناشر است.

در پایین اطلاعات کتاب‌شناختی قسمتی از چکیده‌ مقاله آورده شده است که با رنگ مشکی نوشته شده است.

در پایین چکیده‌ چند تا گزینه است که در پایین توضیح داده شده است
cite by 2121: یعنی 2121 مقاله به این مقاله استناد کرده اند. با کلیلک بر روی آن این مقاله ها بازیابی می‌شود.

related article: مقالات مرتبط با این مقاله را بازیابی می‌کند.

all 123 version: گاهی اوقات یک مقاله را چند پایگاه دارند؛ با کلیک بر روی آن این پایگاه ها نشان داده می‌شوند.

cite: اگر بخواهید از این نوشته در مقاله‌ی تان استفاده کنید، اطلاعات کتابشناختی به شیوه ی APA  MLA ,chicago، نشان داده می‌شود ، می‌توان این اطلاعات را کپی کرد و در مقاله چسباند. یا در نرم افزار استناد مثل  Endnote  وارد کرد.

save: اگر خواستید می‌توانید این مقاله را در” کتابخانه من ” ذخیره کنید.

در سمت چپ مقاله‌ لینک به نام [culombia.edu[pdf  که منظورش این‌ است که تمام متن مقاله از طریق این لینک در دسترس است. هر مقاله‌ای که تمام متن‌ آن در دسترس باشد چنین لینکی کنارش هست. اما اگر چنین لینکی کنارش نبود بی‌خیالش نشوید. گزینه «دیگر نسخه‌ها» را امتحان کنید اگر آنجا هم چیزی پیدا نکردید، در خود وب جستجویش کنید.

سمت راست نتایج بازیابی شده
در سمت راست نتایج بازیابی شده گزینه‌های پایین را می‌بینید که در مورد هر کدام توضیح داده شده ‌است.

با انتخاب هر یک از این‌ها، مقاله‌هایی که می‌خواهید برایتان بازیابی می‌شود.
  • Articles : مقاله‌ها ، یعنی مقاله‌ها را برایتان بازیابی می‌کند.
  • Case laws : اسناد قانونی را برایتان بازیابی می‌کند.
  • My lybrary : مقاله‌هایی که در «کتابخانه من» ذخیره کردید را بازیابی می‌کند.
  • Any time : مقالات که هر زمانی منتشر شده‌اند را بازیابی می‌کند.
  • Since 2016 : مقالات از سال ۲۰۱۶ به بعد را بازیابی می‌کند.
  • Since 2015: مقالات از سال ۲۰۱۵ به بعد را بازیابی می‌کند.
  • Since 2012 : مقالات از سال ۲۰۱۲ به بعد را بازیابی می‌کند.
  • Custom range : وقتی این گزینه را انتخاب می‌کنید جعبه‌ای برای‌تان باز می‌شود که در آن محدوده‌ی سال‌های تاریخ انتشار مقاله‌یتان را می‌توانید تعیین کنید.
  • Sort by relevance : نتایج را بر اساس مرتبط بودن‌شان برایتان می‌چیند.
  • Sort by date : نتایج را بر اساس تاریخ انتشار مرتب می‌کند.
  • include patents: با تیک زدن این گزینه یعنی اینکه نتایج شما پروانه‌های ثبت اختراع را نیز در بر می‌گیرد.
  • include citations : با تیگ زدن این گزینه یعنی اینکه نتایج شما شامل نوشته‌هایی که اسناد کتاب‌شناختی هستند نیز است.

در پایان این گزینه‌ها گزینه‌ای به نام create alert آمده است که با کلیک بر روی این گزینه صفحه‌ای شما باز می‌شود.
با استفاده از این صفحه می‌توانید تعیین کنید که هر وقت مقاله یا نوشته‌ای جدید در رابطه با موضوع‌تان در گوگل اسکار نمایه شد به شما خبر داده شود.

این صفحه شامل گزینه‌های زیر است:
Alert query : این گزینه یعنی عبارت پرس و جویی که می‌خواهید در رابطه با آن به شما اطلاع داده شود.
Email : ایمیلی که می‌خواهید اطلاع‌ها به شما داده شود.
Number of result : تعداد نتایجی که می‌خواهید در ایمیل برایتان فرستاده شود.

در آخر هم می‌تونید دکمه‌ی قرمز رنگ create alert را بزنید تا ، تمام آلرت‌هایتان را به شما نشان دهد.

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۷
دانشجوی همیشگی مدیریت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

استفاده از مطالب این وبگاه با ذکر منبع یا با دریافت اجازۀ نویسنده اخلاقی و مجاز است؛ کپی‌رایت© در کشور من معنایی ندارد؛ با وجدان و اخلاقتان تصمیم بگیرید!

پیوندها