دانشجوی همیشگی مدیریت

دانشجویان مدیریت که علاقه‌مند به نوشتن مقاله هستند، می‌توانند مقاله‌های مروری را به عنوان یک ابزار برای مسیر پژوهش و تولید علم مد نظر بگیرند.

در هرمقاله ژورنال (Journal paper) یک یافته جدید علمی به طور کامل و شفاف بررسی می‌شود. در این نوع مقالات، مقایسه پژوهش جدید با پژوهش‌های پیشین انجام می‌گیرد و نتایج به صورت دقیق و مفصل توضیح داده می‌شوند.

انواع مقالات
  • مقالات اصلی (Original Paper یا Regular Research)
  • مقالات مروری (Review Paper)
  • مقالات از نوع Letter
  • مقالات Short/ Rapid/ Brief Communication

مقاله مروری چیست؟
یک مقاله مروری تحقیقات اخیر در یک موضوع  تحقیقی را برای فهم و درک بهتر افراد و همچنین تجمیع یک موضوع تحقیقی بگونه ای خلاصه سازماندهی می‌کند.

مقاله مروری در واقع نوعی مقاله هست که در یک موضوع علمی، پیشینه را چک میکنه وبه برسی اکثرمقالاتی که در آن زمینه کار شدند می‌پردازد. مثلا شما می‌خواهید ببینید در یک حوزه علمی طی ۱۰-۱۵ سال اخیر چه اتفاقاتی افتاده و یک شناخت کلی به حوزه مورد نظر پیدا کنید به عنوان مثال می‌خواهید ببینید حوزه رشته خودتان بین ده سال اخیر چه رشدی داشته و هزار جور سوال دیگه در ذهنتون وجود داره، بنابراین این نوع پژوهش می‌تواند اطلاعات غنی به پژوهشگر و خوانندگان بدهد. این نوع مقاله ممکن است هر چیزی را مورد بررسی قرار دهد، به گونه‌ای طراحی می‌شود تا اطلاعاتی را که قبلاً چاپ شده‌اند خلاصه، تحلیل و ارزیابی کند. در این گونه مقالات به ندرت یافته‌ای تجربی و جدید گزارش می‌شود. این مقاله دانش زمینه ای لازم در آن موضوع را به عنوان یک فرض در نظر می‌گیرد و به آن نمی‌پردازد و در عوض بیشتر به طبقه بندی تحقیقات انجام شده در آن موضوع و دورنمای این موضوع تحقیقاتی در آینده و ارزیابی و مقایسه راهکارها و روش‌های موجود می‌پردازد. مقالات مروری روایی کاملاً مشخص دارند، معمولاً انتقادی‌اند و باید تفسیرهای نظری و نوظهوری ارائه دهند. اگرچه اکثر و یا همه اطلاعات فراهم‌آمده در مقاله مروری قبلاً چاپ شده است، اما چاپ جدید معمولاً مشکلی به وجود نمی‌آورد چرا که ماهیت مرور یک اثر معمولاً روشن و پذیرفته‌شده می‌باشد

هدف مقاله مروری
فراهم کردن یک دیدگاه به خوبی سازماندهی شده و کامل از کارهای انجام شده در یک موضوع تحقیقی به شیوه خلاصه شده است.

مقاله مروری منتشر کنید.
در سال‌های گذشته، مجلات برتر مقالات مروری منتشر نمی‌کردند، به این دلیل که آن‌ها را به عنوان تحقیق اصیل در نظر نمی‌گرفتند. این موقعیت به طور محسوسی تغییر کرده زیرا سردبیران متوجه شده‌اند که یک مقاله مروری خوب بسیار پر استناد است. این استنادات به معنای بالارفتن شاخص تاثیر برای مجلات است (شاخصی که بسیاری از نویسندگان آن را اساس تصمیمشان برای انتخاب مجله در نظر می‌گیرند). بنابراین، مقالات مروری توسط مجلات نسبتا مورد استقبال قرار می‌گیرند. در حالی که نمی‌توان با نگارش مقالات مروری حرفه‌ای شد یک یا دو مقاله مروری می‌تواند به خوبی تعداد کلی استنادات فرد را افزایش دهد. چنانچه فردی در حرفه خود پیش می‌رود، این استنادات مبنایی برای ایجاد شاخص‌های دیگر می‌شوند که تنها استنادات یک مقاله را در نظر نمی بلکه مجموع استنادات یک نویسنده از تمام مقالات وی را ملاک قرار می‌گیرد.

رهنمودهای نوشتن مقاله  مروری
در این نوع مقاله نیاز نیست همه جزئیات ذکر شود. اما باید به جزییات همه کارها به یک میزان پرداخته شود. در نوشتن مقاله مروری مطمئن باشید که همه کارهای انجام شده را پوشش میدهیدو دقت کنید که ساختار منطقی مقاله بدرستی نوشته شود.

شما باید در هر موضوع تحقیقی حداقل ۵-۸ مقاله را خلاصه کنید و نظرات خود در مورد روش مورد استفاده هر مقاله و مقایسه آن با روش‌های دیگر را ذکر کنید. باید یک بررسی نقادانه درباره کارهای انجام شده پیشین از چندین نقطه نظر انجام دهید. و به پیش بینی‌ها و پیشنهادات خود درباره کارهای آینده بپردازین. سعی کنید مقاله مروری شما حرف جدیدی را بیان کند.

دقت کنید!       
– هر چه که در مقاله مروری می‌نویسید باید به قلم خودتان باشد.
– هر مطلبی حتی اگر در مقاله دیگران آمده باشد باید در مقاله شما منبعش ذکر شود. نقش مهم مقالات مروری راهنمایی به نوشتارهای علمی اصیل است. به همین دلیل دقیق و کامل بودن استنادهای ارائه شده امری ضروری است.
–برای پی بردن به فرایند این نوع پژوهش به غیر از مطالعه حتما تجربه عملی در این حوزه کسب کنید

سه نوع مقاله مروری داریم:
۱- مرور روایتی
۲- مرور نظام مند
۳- فراتحلیل
هر کدام از این نوع مقالات مروری وجه تمایز و تشابهاتی با هم دارند.

روش یافتن  مقالات
جستجو در پایگاه‌هایی چون
– ACM
– IEEE
– Springer
– Science Direct
– Google Scholar

نحوه انتخاب مقالات یافته شده
  • تلاش کنید که مقالات مروری در رابطه به موضوع مربوطه پیدا کنید. (در صورت وجود)
  • مقالاتی که راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را بفهمید انتخاب کنید – مقالات ژورنال‌های معتبر راحت‌تر فهمیده می‌شوند
  • باخواندن هر مقاله تعدادی مقالات مرتبط می‌توانید در آن پیدا کنید. این مقالات می‌توانند به شما در ایجاد مقاله مروری کمک کنند.
  • ابتدا سعی کنید مقالات ژورنال‌های معتبر ISI را پیدا کنید. سپس مقالات کنفرانسی را مطالعه کنید.
  • اولین مقالات در موضوع مربوطه را بیابید
  • سعی کنید مقالات انتخابی شما جدیدتر باشد
  • سعی کنید تکنولوژیهایی که تحقیقات به آن‌ها کمک کرده‌اند را مشخص کنید
  • ارتباط بین مقالات مختلف را بیابید. این مساله می‌تواند شما را در ارایه طبقه بندی مناسب کمک کند.
ساختار مقاله
هرگز یک مقاله مروری از به هم چسباندن مقالات دیگر بوجود نمی‌آید. اجزای ساختار مقاله مروری با اجزای مقاله تجربی مشابهت‌ها و تفاوت‌هایی دارد. عمده‌ترین تفاوت در بدنه اصلی مقاله است. بدنه اصلی مقاله تجربی به ترتیب شامل مقدمه، روش، نتایج و بحث است؛ در حالی که، بدنه اصلی مقاله مروری به ترتیب شامل مقدمه، ترکیب نتایج و نتیجه‌گیری است.

ساختار معمول مقالات مروری
– عنوان
– چکیده
– مقدمه
– بدنه مقاله
– نتیجه گیری و کارهای آینده
– منابع

مقدمه
مقدمه مقاله مروری باید به ترتیب شامل بخش‌های زیر باشد
– اهمیت موضوع چه از نظر تکنولوژی و کاربرد در دنیای واقعی و چه کمک به تحقیقات دیگر و چشم انداز دراز مدت به پیشرفت صنعت
– توضیح مختصر در باره موضوع مورد بررسی
– توضیح که چرا مرور این مساله می‌تواند مفید باشد (دلیل فواید مقاله  )
– خلاصه ای از الگوی طبقه بندی ارایه شده در این مقاله
– خلاصه ای از راهکارهای ارایه شده و مقالات موجود با توجه به طبقه بندی ارایه شده

بدنه یک مقاله مروری
دراین قسمت شما باید به طور خلاصه، روش جستجوی خود را برای بدست آمدن مقالات بنویسید. به عنوان مثال: در چه بانک اطلاعاتی جستجو کردید؟ از چه کلمات کلیدی استفاده کردید؟ راه اصلاح جستجو خود؟ چند مقاله به صورت خلاصه مقاله و چند مقاله به صورت کامل؟ چند مقاله بدست آمد؟ چگونه از میان آن‌ها انتخاب کردید؟ همچنین خلاصه ای از موارد و روش‌های هر یک از مقالات را بنویسید. در این بخش همچنین به ارایه تکنیکهای مورد بررسی با توجه به طبقه بندی ارایه شده بپردازین. هر طبقه از طبقه بندی‌های موجود یا هر بخش را به طور جداگانه در مقاله پوشش دهید. (بخش‌ها و زیر بخش‌ها). مقالات یا موسسات پیشرو در موضوع مورد بررسی را مشخص کنید به تحلیل و برسی مشکلاتی که هنوز حل نشده‌اند یا چالش‌های موجود و کارهای آینده بپردازین.

نتیجه‌گیری
– خلاصه ای از نتیجه گیری نتیجه گیری مقاله مروری
– در این بخش با نهایت اختصار با توجه به طبقه بندی ارایه شده باید نقاط قوت و ضعف کارهای انجام شده و چالش‌های پیش رو را ارایه کنید.

منابع
– در این بخش همه منابع باید به یک فرم باشند. لیستی از مقالات مورد استفاده با ذکر دقیق نام نویسندگان،  عنوان مقاله و مجله ای که مقالهرا منتشر کرده است تهیه کنید .
– سعی کنید که در منابع از Url استفاده نکنید مگر در مورد یک نرم افزار یا گروه تحقیقاتی
– همچنین نیازی به نوشتن ISBN کتب استفاده شده نیست.
– همه منابع باید به یک فرم باشند.
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۰۸
دانشجوی همیشگی مدیریت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

استفاده از مطالب این وبگاه با ذکر منبع یا با دریافت اجازۀ نویسنده اخلاقی و مجاز است؛ کپی‌رایت© در کشور من معنایی ندارد؛ با وجدان و اخلاقتان تصمیم بگیرید!

پیوندها