دانشجوی همیشگی مدیریت

پنج روش قدردانی از کارکنان

شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۶:۱۴ ق.ظ
احساس باارزش بودن انگیزه را زیاد می‌کند و این توانایی در ایجاد حس ارزشمند بودن در دیگران به خاطر تلاش‌ها و کمک‌های آن‌ها بخش بزرگی است از آنچه که یک رهبر خوب را می‌سازد. قدردانی از کارمند آسان به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که اغلب اوقات عمل کردن به آن آسان نیست. برای کمک به ارتقای کیفیت رهبری خود به نحوی که تیم شما احساس ارزشمندی بیشتری داشته و با انگیزه شود، ‌اجرای این ۵ مرحله را در نظر بگیرید:

۱. خالصانه توجه کنید.
یکی از شنیده‌های رهبری مورد علاقه من این عبارت است: «بهترین رهبران یک عامل توجه و مراقبت بالایی دارند، آن‌ها واقعا به مردم اهمیت می‌دهند». می‌بینید که تنها تعریف و تمجید از کارکنان در زمانی که کارشان را به خوبی انجام می‌دهند کافی نیست. اگر این تعاریف خالص نباشند، ‌آن‌ها باور نخواهند کرد. پیش از آنکه تیم شما به جایی برسد که احساس ارزشمندی بکند شما باید به جایی برسید که بدانید چگونه باید به طور واقعی از آن‌ها قدردانی کنید. اگر شما بتوانید اهمیت و قدردانی خالصانه به تیم خود را یاد بگیرید، آن‌ها توجه و علاقه‌شان را به شما و کارشان نشان خواهند داد.

۲. به سبک رهبری خود دقت کنید.
تعدادی سبک رهبری وجود دارد که شما می‌توانید انتخاب کنید. هر کدام از آن‌ها مزیت‌ها و معایب خود را دارند. یکی از سبک‌های رهبری مورد علاقه من «مدیریت قانون طلایی» نامیده می‌شود که در واقع می‌گوید: شما باید با کارمندان‌تان به نحوی رفتار کنید که اگر جایتان با یکدیگر عوض می‌شد دوست داشتید آن‌ها با شما آنگونه رفتار کنند. بدون شک این شامل قدردانی واقعی در جایی است که انتظار قدردانی وجود دارد.

۳. در مکالمات روزمره شرکت کنید.
یکی از مهم‌ترین مواردی که رهبران باید در ذهن داشته باشند این است که افراد زیردست آن‌ها آدم هستند. آن‌ها ربات‌های ساخته شده برای انجام کارها نیستند و هر کدام از آن‌ها نفس می‌کشد، احساسات دارد، مبارزه می‌کند و مهم‌تر اینکه بعد از کارشان زندگی می‌کنند. یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای ابراز قدردانی واقعی به کارکنان‌تان، مشارکت با آن‌ها در مکالمات درباره این موضوعات است. در واقع کاری که همه شما باید انجام دهید این است که زمانی را برای صحبت با کارکنان‌تان صرف کنید آن هم به روشی که با هر آشنای دیگری صحبت می‌کنید. اگر شما این کار را انجام دهید،‌ نشان می‌دهید که شما کارکنان‌تان را فراتر از افرادی که صرفا برای شما کار می‌کنند می‌بینید.

۴. اهداف خود را به اشتراک بگذارید.
کارمندان دوست دارند بدانند نقش مهمی در سوق دادن شرکت به سمت جلو دارند. اما اگر کارمندان ندانند مسئله مهم‌تر برای شما و شرکت‌تان چیست، برای آن‌ها سخت است که ببینند باید چه نقشی در آن ایفا کنند، این مسئله، اشتراک‌گذاری دقیق اهداف با کارمندان‌تان را مهم می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد بدانند چگونه چه کارهایی را برای کمک به شرکت به منظور رسیدن به آن اهداف انجام دهند.

این نه تنها برای اهداف کوتاه‌مدتی که شما برای هر کارمند تعیین می‌کنید کاربرد دارد، بلکه برای اهداف بلندمدتی که آن‌ها می‌توانند تنها در بخشی از آن سهیم باشند نیز کاربرد دارد. هر چه کارمندان شما درک بهتری از تاثیر تلاش‌هایشان در شرکت داشته باشند، به قدردانی بیشتری از سوی شما خواهند رسید.
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۱۰
دانشجوی همیشگی مدیریت

مدیریت سرمایه انسانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

استفاده از مطالب این وبگاه با ذکر منبع یا با دریافت اجازۀ نویسنده اخلاقی و مجاز است؛ کپی‌رایت© در کشور من معنایی ندارد؛ با وجدان و اخلاقتان تصمیم بگیرید!

پیوندها