دانشجوی همیشگی مدیریت

توسعۀ کارکنان

چهارشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۱۴ ق.ظ
عملکرد هر کدام از کارکنان یک سازمان نقشی پراهمیت در سقوط و اُفول آن دارد.
این عملکرد است که باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش سودآوری و یا بالعکس: کاهش هزینه‌ها و افزایش منابع مالی در دسترس سیستم می‌شود. یکی از بهترین روش‌ها برای کنترل این پارامتر، مدیریت و مرور عملکرد است.

در سازمان‌های ایرانی، معمولاً ارائه و دریافت بازخورد را کاری رسمی تلقی می‌کنیم و در دادن نظرات به کارمندان صرفه‌جویی می‌نماییم! و به عملکرد افراد در حد جمع‌آوری مستندات بسنده می‌کنیم و پس از آن مدیر، نظرات خود راطی یک ‌سال گذشته با طرح انتقاداتی به کارمندان منتقل می‌کند.

مدیریت عملکرد به دنبال بهبود عملکرد و توسعۀ کارکنان به حد پتانسیلشان و مشخص کردن مشکلات رفتاری به روشی سازنده و حرفه‌ای است؛ اما چگونه می‌توان یک جلسه مرور عملکرد که می تواند شامل اخباری ناخوشایند برای کارمند باشد را به خوبی برگزار کرد؟

مرور عملکرد می‌تواند یک وظیفۀ هراس‌انگیز مدیریتی محسوب شود که بسیاری از آن فرار می‌کنند. خصوصاً اگر مدیر برای سازمانی کار کند که واحد منابع انسانی، آن جنبه‌های زیادی از فرآیند را اجباری کرده و مدیر از مهارت‌های رفتاری برای مواجهه با کارکنان برخوردار نباشد. اما تغییر دیدگاه در خصوص هدف اصلی یک جلسه مرور عملکرد می‌تواند احساس اولیه را بدون توجه به اینکه بازخورد حاوی چه نکاتی است، تغییر دهد. مرور عملکرد نباید به یک واقعۀ مهم تبدیل شود. مرور رسمی عملکرد اغلب به عنوان نتیجه نهایی فرآیندی که تعیین کننده افزایش حقوق و پاداش‌های عملکرد است، محسوب می‌شود. ولی باید توجه داشته باشید که قرار نیست سالی تنها یک‌بار با کارمند نشسته و در خصوص عملکرد، نیازها، چالش‌ها و اهداف آتی سازمان با وی صحبت کنید.

جویا نشدن نحوۀ اتصال نقش فعلی کارکنان با اهداف بلندمدت وی به عنوان بخشی از مرور عملکرد، جلسۀ مرور را به عنوان یک بحث یک‌طرفه در جایگاه خوبی قرار نمی‌دهد. زمانی را برای دعوت و بحث در خصوص تفکر کارمند مورد نظر و احساسش در خصوص شغل، مجموعه، فرهنگ و تیم و رابطه‌اش با شما به عنوان مدیر مستقیم اختصاص دهید.

بهتر است که برای اثربخش‌تر بودن، بازخوردهایتان را به صورت ساندویچی ارائه کنید. بدین ترتیب که یک موضوع مثبت را مطرح کرده و سپس یک یا دو موضوع منفی را بیان کنید. یادتان باشد که همیشه جلسه مرور عملکرد را با یک نکته مثبت به پایان ببرید.
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۱
دانشجوی همیشگی مدیریت

مدیریت سرمایه انسانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

استفاده از مطالب این وبگاه با ذکر منبع یا با دریافت اجازۀ نویسنده اخلاقی و مجاز است؛ کپی‌رایت© در کشور من معنایی ندارد؛ با وجدان و اخلاقتان تصمیم بگیرید!

پیوندها