دانشجوی همیشگی مدیریت

اقتصاد جنگ

شنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۷، ۰۵:۱۲ ق.ظ
ما در یک جنگ اقتصادی قرار داریم و اگر ساختارهای خود را منطبق با این شرایط اصلاح نکنیم و یا بهبود نبخشیم، کنترل تبعات این جنگ فراتر از توانمندی‌های ما خواهد شد.

اقتصاد جنگ مبتنی بر یک سیستم یکپارچۀ تولید، تخصیص منابع و بسیج عمومی است.

مثال بارز برای این مدل فعالیت اقتصادی، بسیج شدن تمامی زنان انگلستان در زمین‌های کشاورزی به منظور ترغیب عزیمت مردان به جبهه‌های جنگ است. بین سال‌های 1915 تا 1917، حدود 260هزار زن در زمین‌های کشاورزی کار می‌کردند و چیزی در حدود 23هزا نفر در ارتش و به اموری مانند دوشیدن شیر گاو و چیدن میوه مشغول بودند.
در جنگ جهانی اول، حدود 3میلیون مرد در جنگ حضور داشتند که به معنای تلاش انگلیس برای کار جنگ بود. دولت می‌خواست زنان را در تولید غذا بیشتر مشارکت دهد و بخشی از آنها برای حمایت از تلاش های جنگ باشد. این آغاز بسیج شدن آنان و به اصطلاح "ارتش سرزمینی زنان" بود.

بدیهی است که در آن زمان، بسیاری از کشاورزان سنتی مخالف این قضیه بودند، اما جنگ و خطراتش برای اقتصاد مسأله کم‌اهمیتی نبود. شاید بتوان یکی از اولین مدل‌های عملیاتی اقتصاد مقاومتی را در نوع ساختارهای کشورهای درگیر جنگ جهانی مشاهده نمود.
در سال 1939 دولت انگلستان که احتمال می‌داد جنگ توسعه پیدا کند، خواستار افزایش میزان غذای تولید شده در این کشور شد که منجر به توسعۀ "ارتش سرزمینی زنان" گردید. اکثر دختران این مجموعه در حومۀ شهرها زندگی می‌کردند.

اقتصاد جنگ

ایالات متحده امریکا به تنهایی دارای تاریخ بسیار پیچیده‌ای با اقتصادهای جنگی است که شامل جنگ‌های جهانی، جنگ کره و جنگ ویتنام بود.
در جنگ جهانی اول، امریکا دولتش را با ایجاد مؤسساتی مانند هیأت صنایع جنگی(WIB) قدرت بخشید. اقدام دیگر دولت امریکا، مدیریت مصرف سوخت با هدف ذخیره‌سازی زغال سنگ و نفت بود.

در جنگ جهانی دوم، دولت ایالات متحده اقدامات مشابهی را برای افزایش کنترل خود بر اقتصاد انجام داد. حمله ژاپن به پرل هاربر، جرقه مورد نیاز برای شروع تبدیل به یک اقتصاد جنگی را برای امریکا فراهم نمود. با این حمله، واشنگتن احساس کرد که نیاز به بوروکراسی بیشتری برای کمک به بسیج وجود دارد. دولت مالیات‌هایی را پرداخت کرد که نیمی از هزینه‌های جنگ را پرداخت نمود و پول را به شکل اوراق قرضه جنگی برای پرداخت بقیه این لایحه قرض گرفت. همچنین موسسات تجاری مانند بانک‌ها، میلیاردها دلار اوراق قرضه خریدند که در پایان جنگ، بیش از 24 میلیارد دلار بود.
موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۲۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

استفاده از مطالب این وبگاه با ذکر منبع یا با دریافت اجازۀ نویسنده اخلاقی و مجاز است؛ کپی‌رایت© در کشور من معنایی ندارد؛ با وجدان و اخلاقتان تصمیم بگیرید!

پیوندها