دانشجوی همیشگی مدیریت

چهار عامل مهم در بازاریابی در خدماتِ شرکت‌های هواپیمایی مسافرتی که باید به آنها توجه شود، عبارتند از:

غیر محسوس بودن: امکان تجربه‌‌ی کالاها‌های خدماتی قبل از خرید آن‌ها وجود ندارد. در واقع تنها زمان سوار شدن بر هواپیما است که امکان ارزیابی راحتی، آرامش در پرواز، سرعت در دریافت خدمات و … وجود‌دارد. نتیجه آن که با وجود اهمیت زیاد این عوامل، مشتریان نمی‌‌توانند قبل از خرید بلیط و سوار شدن به هواپیما از آنها مطلع شوند.

عدم ثبات: آهنگ تغییر در تعیین قیمت و بهبود خدمات، در این صنعت سریع است. صنعت هواپیمایی بیش از هر صنعت دیگری، خود را با شرایط اقتصادی و نیازهای مشتریان تطبیق می‌دهد. به عنوان مثال، قیمت بلیط هواپیما‌ها در نزدیکی زمان پرواز، افزایش می‌یابد و یا بعضأ، بدون اطلاع به مشتری، هزینه‌ی حمل بار افزایش می‌یابد.
تفکیک‌ناپذیری: ارایه‌دهندۀ خدمات و خود خدمت را نمی‌توان از هم جدا نمود. خطوط هوایی به خاطر خدمتی که ارائه می‌دهند، شناخته می‌شوند(پرواز و جابجایی) و به همین دلیل، برای تمایز با رقیبان خود، باید خدمات متفاوتی ارائه کنند.
مدیریت اموال: شرکت ها باید کالاها و محصولاتی را که مرتبط با خدمات آن‌هاست، مدیریت کنند. شرکت‌های هواپیمایی مسئول کیفیت هواپیما، میان وعدۀ حین سفر و هر عامل احتمالی دیگر مرتبط با تجربۀ خوب از پرواز هستند.

بازاریابی در شرکت‌های هواپیمایی مسافرتی

برای کمک به مشتریان برای انجام ارزیابی و مقایسه انواع شرکت‌ها،لازم است که حداکثر تلاش برای ملموس‌کردن خدمات، انجام‌شود. به این معنا که فعالیت‌ها و تلاش‌های بازاریابی باید به صورت مستقیم، بر مزایای هر شرکت تمرکز داشته باشد.

البته شرکت‌های هواپیمایی مطرحی چون دلتا و American Airlines این نکته را در بازاریابی خود در نظر داشته‌اند: به عنوان مثال، شعار شرکت هواپیمایی دلتا، "برای زمان شما ارزش قائلیم." است. این شرکت به مخاطب خود قول می‌‌دهد که در صورت انتخابِ خط هواپیمایی این خط هوایی، طبق برنامه و بدون استرس به مقصد خواهد‌ رسید.

از طرفی، کمپین تبلیغاتی شرکت American Airlines بر راحتی مسافران در طول پرواز تمرکز دارد. در تبلیغات آن شرکت با گفتن «پرواز بدون نیاز به متوقف کردن زندگی شما»، به مسافران داشتن اینترنت وای‌فای در حین پرواز وعده ‌داده شده است.‌

در یک کلام، تمام تلاش شرکت‌های هواپیمایی آن است که با بازاریابی مناسب، خود را به عنوان بهترین سرویس‌دهندۀ موجود، معرفی کرده و برندشان را در ذهن مشتریان ثبت‌ کنند؛ و از طرف دیگر، برای حفظ این مشتریان و جذب مجدد بخشی که به سمت رقیبان رفته‌اند، برنامه‌هایی برای افزایش وفاداری مشتریان اجرا کنند تا احساس تعلق خاطر به این شرکت در مشتریان تقویت شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

استفاده از مطالب این وبگاه با ذکر منبع یا با دریافت اجازۀ نویسنده اخلاقی و مجاز است؛ کپی‌رایت© در کشور من معنایی ندارد؛ با وجدان و اخلاقتان تصمیم بگیرید!

پیوندها