دانشجوی همیشگی مدیریت

بازاریابی خدمات پزشکی و چند نکتۀ مهم

سه شنبه, ۳ مهر ۱۳۹۷، ۰۶:۱۴ ب.ظ
اگر پزشکی هستید که می‌خواهید مراجعه‌کنندگان شما بیشتر باشند، "بازاریابی مبتنی بر ترس" را کنار بگذارید، زیرا این بهترین شیوه در خراب کردن وجهۀ خودتان نزد مخاطبان و مشتریان خدمات پزشکی است.

یک پزشکی را به مدت بیست دقیقه در یک برنامۀ تلویزیونی به نمایش درمی‌آورند و ته صحبت‌های این پزشک چیزی جز این موارد نیست:
  • ترساندن مخاطب از بیماری‌های مختلف
  • تأکید بر مراجعه به متخصص خوب
  • تأکید غیرمستقیم بر اینکه : من بهترین پزشک در این حوزۀ درمان هستم!
بازاریابی خدمات پزشکی

در یک پروژۀ تحقیقات بازاریابی در خصوص خدمات پزشکی یک کلینیک بهداشتی و درمانی، به نتایج قابل توجهی رسیدیم که یکی از آن موارد این بود:
مشتریان هدف(بیماران) از پزشکانی که آنها را بترساند، فراری هستند.

بازاریابی خدمات پزشکی به عوامل متعددی بستگی دارد. یک زمانی یک فارغ‌التحصیل پزشکی تازه وارد به این فضا، می‌خواهد مطبی را راه‌اندازی کند و شروع به کار کند؛ و یک زمانی هم یک متخصص به دنبال افزایش مراجعه‌کنندگان نسبت به سایر رقباست.

نکتۀ ظریف بازاریابی پزشکی، همین مسأله است که: برای هر پزشکی و با هر تخصصی، بازار به شکل متفاوت تعریف می‌شود و هیچ وقت نسخه‌های یکسان به درد پزشکان گوناگون نمی‌خورد.

یکی از بزرگترین اشتباهات در بازاریابی پزشکی، مراجعه به افراد غیرمتخصص در ارایۀ خدمات بازاریابی است. معمولاً این مجموعه و یا افراد تلاش می‌کنند به جای خلق یک جریان مستمر بازاریابی مبتنی بر خدمات تخصصی پزشکی، به ارتباطات آنی و نتایج زودهنگام بپردازند.

این رویکرد شاید در ابتدا نتایجی را برای پزشک مورد نظر در بر داشته باشد، اما در بلندمدت چگونه؟
آیا طراحی سایت برای یک پزشک به معنی بازاریابی موفق خدمات پزشکی اوست؟
آیا راه‌اندازی یک صفحۀ اینستاگرام و نشر محتواهای تخصصی درمانی، می‌تواند مخاطب را به شکل حداکثری به مطب آن پزشک بکشاند؟

توجه داشته باشیم که ارایۀ اطلاعات به بیمار کاملاً متفاوت با کسب درآمد از هر بیمار است. شاید به ظاهر، بیان این صحبت با اصول انسانی حاکم بر روابط اجتماعی منافات‌هایی داشته باشد، ولی به هر حال واقعیت بازاریابی پزشکی بر تعداد هر چه بیشتر مراجعه‌کننده استوار است:
بازاریابی پزشکی، درک واقعیات رقابت تعدادی پزشک در واحد جغرافیایی تعریف شده است.

درک واقعیت از گزارۀ اشاره شده، می‌تواند به درک بهتر چگونگی ارایۀ محصول(فروش خدمات پزشکی) کمک کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
دانشجوی همیشگی مدیریت

استفاده از مطالب این وبگاه با ذکر منبع یا با دریافت اجازۀ نویسنده اخلاقی و مجاز است؛ کپی‌رایت© در کشور من معنایی ندارد؛ با وجدان و اخلاقتان تصمیم بگیرید!