دانشجوی همیشگی مدیریت

مدیریت‌ روش‌ تحقیق برای دانشجویان مدیریت

سه شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۵:۴۸ ق.ظ
برای یک مقاله دانشگاهی چند منبع لازم است؟ 

💢 رفرنس مقاله دانشگاهی
در بسیاری از موارد دانشجویان این سئوال را دارند که حداقل باید چند منبع در قسمت رفرنس مقالۀ خود بیاوریم و جوابی که معمولاً از دیگران می شنوند این است که از استاد خود بپرسید چون در آخر آنها هستند که به شما نمره خواهند داد. به تجربه ثابت شده تعداد مشخصی برای این سوال وجود ندارد. بلکه نکتۀ اصلی که باید بدان توجه شود این است که اصلاً هدف ذکر منابع چیست؟ پاسخ مشخص این است که تعداد مقالات و منابعی که در بخش رفرنس ها آورده می شوند باید به اندازه ای باشند که هدف از ارائۀ بخش منابع در انتهای مقاله را برآورده سازد. 

💢 هدف از بخش منابع چیست؟
ما در مقالات منابعی را که از آنها استفاده کرده ایم لیست می کنیم تا در برابر سوال ها و ابهام های خواننده دربارۀ ایده ها و فرض ها و نکات مهمی که در مقالۀ خود بیان کرده ایم، مقالۀ خود را پشتیبانی کنیم. در حقیقت ما می گوییم که همانطور که فلان دانشمندان نیز در تحقیق خود به فلان نتیجه رسیده اند.... یعنی ما داریم به خواننده می گوییم که این فرض یا جمله ای که بیان کردم در حقیقت از پشتوانۀ علمی برخوردار است. لذا بهتر است به تعدادی که نیاز است منابع را ذکر کنیم تا به اندازۀ لازم جملات مهم مقالۀ خود را به پشتوانه های علمی محکم کنیم. یک راه بسیار خوب برای دانستن اینکه آیا با این مقالات و این تعداد رفرنس توانسته‌ایم پشتوانه لازم را ایجاد کنیم یا خیر، این است که به سئوالات زیر پاسخ دهید:

➊ آیا در متن علمی من، نکات و جملات مهمی هستند که بدون پشتوانه ی علمی رها شده باشند؟
➋ آیا بیش از حد به یک منبع تکیه نکرده‌ام؟ آیا برای تحکیم نکات اساسی تحقیقم از ۲ یا ۳ منبع استفاده کرده ام؟

➌ اگر جملات بدون پشتوانه علمی در متن وجود دارد، آیا از منابع موجود می توانم برای آنها نیز استفاده کنم؟
➍ اگر موضوع تحقیق من مسئله‌ای است که نظرات مخالفی دربارۀ آن وجود دارد، آیا از هر دو جنبۀ موضوع منابعی را ذکر کرده‌ام؟

💢 یکی از مهارت های تحقیق و مقاله نویسی این است که ما بتوانیم خلاء های اطلاعاتی را در کار تحقیقی خود شناسایی کنیم.


موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۷/۰۹/۲۰
دانشجوی همیشگی مدیریت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">

استفاده از مطالب این وبگاه با ذکر منبع یا با دریافت اجازۀ نویسنده اخلاقی و مجاز است؛ کپی‌رایت© در کشور من معنایی ندارد؛ با وجدان و اخلاقتان تصمیم بگیرید!

پیوندها